Piškotki

1. Pravna podlaga Podlaga za obvestilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list št. 109/2012; v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati v začetku leta 2013. Prinesel je nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalnik u ali mobilni napravi uporabnika. Nova zakonodaja uporabe piškotkov ne prepoveduje, pač pa predpisuje pod kakšnimi pogoji in kako je piškotke in podobne tehnologije dovoljeno uporabljati. 2. Kaj so piškotki? Piškotki so male besedilne datoteke, ki jih večina spletnih mest (poleg spletnih mest tudi e-poštna sporočila, spletne storitve, oglaševanje in interaktivne aplikacije) naloži v naprave uporabnikov (računalnik, mobilna naprava in podobno), ko ta obišče določeno spletno mesto in običajno vsebujejo: ime strežnika, s katerega je bil poslan piškotek; življenjsko dobo piškotka; vrednost – navadno naključno generirano edinstveno število. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletno mesto pridobilo podatek o naloženem piškotku in prepoznalo napravo uporabnika. Sam piškotek ne vsebuje ali zbira informacij, ki bi omogočali identifikacijo posameznika, če pa spletnemu mestu uporabniki te podatke posredujejo sami, na primer z registracijo, se ti lahko povežejo s podatki, ki so shranjeni v piškotku. Če strežnik prebere piškotek skupaj s spletnim brskalnikom, je to lahko spletnemu mestu v pomoč pri izvajanju uporabniku prijaznejših storitev. Samo strežnik, ki je poslal piškotek, lahko prebere in uporablja ta piškotek.

Vrste piškotkov:

Začasni ali sejni piškotki (session cookies) »živijo« od trenutka, ko uporabnik odpre brskalnik, pa do trenutka, ko sejo konča in zapre brskalnik. Spletna mesta jih uporabljajo za shranjevanje začasnih informacij, na primer elementov v nakupovalnem vozičku, za večjo varnost pri spletnem bančništvu itd. Ker so takšni piškotki shranjeni za krajši čas, je njihova invazivnost za zasebnost uporabnika lahko manjša. Trajni ali shranjeni piškotki (persistent cookies) pa ostanejo shranjeni tudi, ko uporabnik zapre brskalnik in zaključi sejo. Spletna mesta jih uporabljajo npr. za shranjevanje informacij o registraciji, nastavitvah jezika strani itd., pa tudi za grajenje profilov uporabnikov in analiziranje prometa. Trajni piškotki lahko v računalniku ostanejo več dni, mesecev ali celo let. Lastni piškotki (1st party cookies) so s spletnega mesta, ki si ga uporabnik ogleduje, in so lahko trajni ali začasni. Spletna mesta te piškotke uporabljajo za shranjevanje informacij, ki jih bodo znova uporabila, ko uporabnik naslednjič obišče to mesto. Drugi piškotki (3rd party cookies) izvirajo od drugih, partnerskih spletnih mest (ki na primer prikazujejo oglase na izvirni spletni strani ali merijo promet). Tretje strani lahko na ta način zbirajo podatke o uporabnikih iz različnih spletnih mest in jih uporabljajo za različne namene: od oglaševanja, analitike, pa do izboljšave svojih produktov. Takšni piškotki predstavljajo večji poseg v zasebnost uporabnika.

Zakaj so piškotki potrebni?

Piškotki so pomembni za delovanje spletnih mest in so temeljnega pomena za zagotavljanje uporabniku prijaznih spletnih storitev, ki izboljšujejo uporabnikovo izkušnjo. Najpogostejše funkcije e-poslovanja ne bi bile mogoče brez piškotkov. Zakaj spletna mesta uporabljajo piškotke? Spletna mesta delujejo optimalno, kadar so piškotki omogočeni. Piškotke uporablja večina spletnih mest za različne namene: · za boljšo uporabniško izkušnjo spletnega mesta obiskovalcem prilagodijo prikaz vsebine glede na pretekle obiske; · za shranjevanje izbire pri ustvarjanju ožjega izbora naprav in ponudbe ter njihove primerjave; · na delih spletnih mestih, kjer je potrebna prijava, ohranijo uporabnike prijavljene; · za prepoznavanje uporabnikove naprave (računalnik, tablica, mobilna naprava), ki omogoča prilagajanje prikaza vsebine uporabnikovi napravi; · za zbiranje raznih statistik, o navadah spletnega uporabnika – saj se le z njimi lahko spremlja pogostost obiskovanja določenega spletnega mesta; · za spremljanje obiska, kar omogoča odkrivanje in odpravljanje napak, preverjanje učinkovitosti prikaza vsebin in ustreznosti oglasov ter stalno izboljšavo spletnih mest; · za delovanje določenih storitev so nujni (npr. spletne banke, spletne trgovine in druge oblike e-poslovanja …).